Singapore

20 februari 2014 - Singapore, Singapore

We sluiten onze wereldreis gepast af in een echte wereldstad, Singapore. Het is een hele reis, want we vliegen niet vanaf Koh Phangang of Koh Samui, dus moeten eerst 1,5 uur met de boot en vervolgens nog 2,5 uur in de bus om bij het vliegveld te komen. Aangekomen op Changi airport nemen we de metro naar China town, waar we een klein boetiek hotelletje hebben geboekt. Het is al laat 's avonds als we aankomen, dus we gaan om de hoek in Chinatown wat eten. De volgende dag gaan we op verkenning.

Wat direct opvalt is dat deze stad groter is dan alle andere grote steden. Het is relatief rustig op straat, weinig auto's of toeterende taxi's zoals in New York en het is overal brandschoon. Je ziet nergens afval op straat liggen en bij de metro stations kan je werkelijk van de vloer eten. We nemen de hop-on hop-off bus om de stad te leren kennen. We zien alle highlights vanuit de bus: Chinatown, little India, het zakendistrict, het bekende Marina Bay Sands hotel, Orchard Road (bekendste winkelstraat van Singapore).

We stappen uit bij Orchard Road om hier even te gaan shoppen. Dit is echt een shopping mekka voor de met name luxe shopper. We komen zeker 5 Louis Vuitton winkels tegen die allemaal nog mooier, groter en luxer zijn. De winkelcentra hier zijn zo groot dat we er werkelijk in verdwalen. Maar het is prachtig om te zien en we houden ons in met shoppen, een paar nieuwe schoenen voor mij en that's it.

En dan is het in Singapore mijn beurt om jarig te zijn. Wat een feest om in februari jarig te zijn en dan naar buiten te kunnen gaan en dan is het gewoon 30 graden en schijnt de zon. Dat is wel even iets anders dan in het koude Nederland. Ik heb die dag nog een lunch met een zakenrelatie die in Singapore woont. Teruggekomen van die afspraak heeft Paul een cadeautje verstopt in de hotelkamer, een prachtige apple tv, ben ik heel blij mee. We gaan 's middags naar Sentosa island, een klein eilandje bij Singapore en drinken heerlijke wijntjes aan het strand aldaar. 's Avonds neemt Paul me mee naar het dakterras van het Fullerton hotel en genieten we van het prachtige uitzicht over de stad, de rivier en het Marina Bay Sands hotel. Wat een fijne verjaardag!

We genieten van deze heerlijke stad, lopen veel en verbazen ons over dit bijzonder stukje aarde. Alles is mooi, nieuw, groot, maar het heeft toch een bijzonder vriendelijke en gemoedelijke uitstraling. We gaan nog een dagje naar de Singapore Zoo en bekijken daar alle beesten, apen, chimpansees en ze hebben zelfs een ware ijsbeer. Altijd leuk.

Op onze allerlaatste avond van niet alleen ons Singapore bezoek, maar ook van onze wereldreis gaan we naar het dak van het Marina Bay Sands hotel. Dit zijn 3 gigantische hoteltorens die aan de bovenkant op 200 meter hoogte verbonden met elkaar zijn door een enorm dakterras in de vorm van een boot. Echt heel bizar, het is al prachtig om daar naar te kijken, maar als je er op staat voel je echt hoe bizar dat gebouw is. We drinken onze laatste gin-tonics hier op het dak en kijken uit over Singapore en blikken ook een beetje terug op onze reis de afgelopen maanden. Wat een fantastische manier om zo een reis af te sluiten.

Dan is het de dag van de waarheid en nemen we om half zes 's ochtends een taxi naar de luchthaven om in 14 uur naar Londen te vliegen en vervolgens nog een uurtje vliegen naar Schiphol. Het voelt bizar en raar om te vertrekken en terug naar Nederland te gaan, maar tegelijkertijd ook weer fijn om alle vrienden, familie en onze beesten weer te zien.

1. Marijke.:
    25 maart 2014
    lieve bjorn en paul. Ook al zijn jullie weer terug,en hebben het leven in het amsterdamse weer opgepakt,ik vind het leuk dat jullie je reis,ook op deze manier,afsluiten.Ik vond het zeer de moeite waard er steeds getuige van te mogen zijn en heb er van genoten! Van jullie reis in Nieuw Zeeland dubbel! dat snap je!En ook natuurlijk dat het voor NIenke zoveel heeft opgeleverd! zowel daar, als hier!!!! Ook voor jullie een gelukkige tijd verder gewenst met alle mogelijkheden die haalbaar zijn zowel binnen als buiten jezelf! lieve groeten en tot ziens, Marijke
  2. Karin Dekker:
    31 maart 2014
    Dag Paul en Björn,
    Ik heb een flink aantal van jullie reisverslagen gelezen, interessant en leuk om te zien waar jullie allemaal geweest zijn! Dank voor de mooie foto's en goede verhalen, veel succes weer terug in Amsterdam, hartelijke groet, Karin (nicht van Paul).