Kho Phangan

15 februari 2014 - Ko Phangan, Thailand

Op naar het volgende eiland, Kho Phangan. Dit eiland ligt op slechts een half uurtje varen vanaf Koh Samui, dus lang duurt het niet. Bij aankomst op de Pier bellen we het hotel voor de pick up en moeten helaas constateren dat we op een andere pier staan dan we hadden verwacht. We moeten dus alsnog een taxi nemen naar het hotel dat we geboekt hebben. We zitten in een prachtig resort aan Leela Beach en hebben een eigen prachtige hut boven op de heuvel met uitzicht over de zee en de ondergaande zon.

Kho Phangan is eigenlijk bekend (of berucht volgens vele) vanwege de Full Moon Parties die hier iedere maand gegeven worden bij volle maan. Dit is een initiatief van backpackers in de jaren tachtig en is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste strandfeesten in Azie. Er worden tijdens de full moon party 30 tot 50 duizend mensen verwacht op het strand van Haad Rin. Vanuit heel Thailand en alle eilanden in de omgeving komt iedereen naar het strand om te dansen, te feesten en om cocktails te drinken uit de bekende buckets, emmertjes met rietjes. Ergens voelen we ons een beetje te oud voor deze ongein (zoals een van onze vrienden vroeg: "Gaan jullie ook nog naar dat puberfeestje"?), maar het is toch ook wel weer een hele belevenis.

Maar goed, voordat de full moon party is hebben we nog een aantal dagen om te relaxen, op het strand te liggen en om het eiland te verkennen. We huren een dag een scooter en vertrekken naar de noordkant van het eiland. De omgeving is prachtig, er zijn hoge bergen, olifanten en prachtige uitzichtpunten. Om bij "bottle beach"  te komen moeten we over een steile zandweg met rotsen en dat gaat met ons scootertje maar net goed.

Het hoofddorp Haad Rin ligt net over de heuvel bij ons hotel op slechts een paar minuten lopen, dus we eten 's avonds altijd daar. Naarmate we dichter bij de datum van Full Moon Party komen wordt het drukker en drukker op het eiland. We worden door een Nederlander uitgenodigd voor een feestje dat hij op het strand bij ons hotel geeft en waar hij als dj fungeert. We ontmoeten daar nog meer Nederlanders en we spreken af elkaar met Full Moon Party weer te treffen.

En dan is het zover: full moon party. Rond elf uur ('s avonds uiteraard) vertrekken we naar Haad Rin en het is inderdaad ongelooflijk. Duizenden mensen op een relatief klein stukje strand die allemaal feest aan het vieren zijn, het lijkt wel een beetje op het museumplein met Koninginnedag. Je bent makkelijk een uur of meer kwijt als je naar de andere kant van het strand wil, het valt niet mee om je door de menigte heen te manoeuvreren. Overal staan grote muziekinstallaties en er is voor ieder wat wils. Wij voelen ons het meest senang bij een tent die top 40 muziek draait en blijven daar een tijd hangen. We ontmoeten de Nederlanders nog bij een house tent en ook daar drinken we nog een emmertje of twee met gin-tonic-red bull. Eigenlijk moet je tot zonsopkomst op het feest blijven, maar om 5.30 uur besluiten wij dat we echt wel genoeg emmertjes op hebben en gaan lekker naar het hotel. Een unieke ervaring, die we zeker niet hadden willen missen, maar waarschijnlijk wel eenmalig, haha.

De volgende dag slapen we uit en gaan voor onze laatste dag naar het strand. De volgende dag vertrekken we en gaan naar onze laatste bestemming: Singapore. Hier eindigt ons Thailand verhaal, wat toch ook een beetje vakantie binnen onze wereldreis was en waar we echt genoten hebben van zon, strand, niets doen, lekker en goedkoop eten en drinken. Wat een heerlijk leven!