Ko Phi Phi

3 februari 2014 - Ko Phi Phi Don, Thailand

Vanuit Phuket nemen we de ferry naar Ko Phi Phi. Deze eilandjes zijn onder de Thailandgangers zeer bekend en geliefd. Het schijnen de mooiste eilanden in Thailand te zijn. De inscheping op de ferry verloopt nogal chaotisch, er moeten honderden mensen met bagage op de ferry en vervolgens wil iedereen ook nog een plaatsje bemachtigen op het dek in de zon. Daar hangt, zit en ligt iedereen bijna over elkaar heen, een grappig gezicht. De overtocht duurt zo'n twee uur, geen straf in het zonnetje met een verkoelend zeebriesje. Aangekomen op Kho Phi Phi is het ook weer chaos om de boot te verlaten en ons een weg te vinden over de pier waar er weer tientallen mensen ons van alles aan willen smeren. Ons hotel zit echt midden in het centrum van het dorpje. Dat is ook niet zo moeilijk, het eiland is maar klein (in een kwartier lopen heb je het helemaal gezien), er rijden ook geen auto's op het eiland. En inderdaad, het klopt wat ze zeggen, het is echt prachtig hier. Allereerst zijn we natuurlijk blij dat we uit de gekte en schreeuwerigheid van Phuket weg zijn, maar daarnaast zijn de baaien hier inderdaad prachtig. Hoge rotsformaties met prachtige stranden. Het zwembad van ons hotel ligt verhoogd, kijkt uit op zo'n prachtige baai en ze draaien er relaxte, Ibiza-achtige muziek. Heerlijk, wat willen we nog meer. Ondanks dat het hoogseizoen is en het duidelijk is dat dit een populaire bestemming is (veel mensen, dus we zijn niet alleen in het paradijs) kunnen we hier heerlijk relaxen.

's Avonds is het op de stranden nog drukker dan overdag. De grote discotheken die hier zitten organiseren vuurshows en allerlei entertainment in de hoop de mensen te trekken. Drinken doe je hier niet uit een glas, maar uit een bucket, een klein emmertje. Deze koop je voor zo'n 7 Euro op straat en dan heb je dus je eigen emmertje met de gewenste cocktail. Heel grappig om iedereen zo rond te zien lopen met z'n emmertje, wij doen hetzelfde. Overdag relaxen we aan het zwembad of op het strand, 's avonds lekker eten en naar het strand.

We maken een excursie naar het naastgelegen eilandje Phi Phi Lei. Dit is een prachtig eiland met fantastische grotten, rotsformaties en het superbekende strand waar de film "the Beach" is opgenomen. Het is een schommelige tocht naar het eiland in onze longtailboat, gelukkig hebben we een goed plaatsje voorin de boot weten te bemachtigen in het zonnetje. De eerste stop is op Monkey Beach, nog steeds op het eiland waar we zitten. Op dit strand wonen honderden aapjes die kennelijk tot hun levensdoel hebben benoemd het aftroggelen van eten en drank van toeristen. We hebben al eerder apen gezien in Bali, maar deze apen zijn ronduit agressief. Ze blazen naar mensen en als je maar iets te dicht bijkomt vallen ze je bijna aan. Het is met name mooi om te zien hoe onze nietsvermoedende mede toeristen toch in al deze valkuilen trappen en tot diep in de zee achtervolgd worden door de aapjes. Eenmaal terug aan boord bespringen een tweetal apen onze boot op zoek naar voedsel en drank en er ontstaat een lichte paniek, totdat de apen weggejaagd worden door de crew van onze boot.

Aangekomen bij Phi Phi Lei eiland moeten we inderdaad toegeven dat het prachtig is. Het is alsof uit de zee ineens rotsblokken van honderden meters de zee uitkomen. We varen rond het eiland naar de Maya baai (waar de film " the Beach is opgenomen" en stoppen daar eerst om te snorkelen en voor de lunch. Daarna gaan we naar het bekende strand en ondanks dat het laag water is blijft het een prachtig gezicht. Jammer van de tientallen andere boten die hier aangemeerd zijn, we zijn zeker niet alleen in dit paradijsje. We lopen over het strand, doen nog een korte wandeling naar de andere kant van het eiland en drinken een biertje met uitzicht op deze fantastische baai die bijna geheel omringd is door torenhoge rotsformaties. We varen daarna terug naar Ko Phi Phi, een zeer geslaagde excursie.

De rest van de dagen hier genieten we van het kijken naar alle mensen die dit 'dorp' aan doen, het strand, het fantastische zwembad en de vuurshows in de avond waar ook wij aan meedoen....we springen samen door een brandende hoepel...een mooie voorbode voor de Full Moon party op Ko Pha Ngan waar we later naar toe gaan

Het einde van ons verblijf op Kho Phi Phi nadert en we zijn druk in beraad wat te doen: kiezen we de zuidelijke route naar Maleisië via Langkawi en Kuala Lumpur naar Singapore of gaan we naar de oostkust van Thailand. We besluiten uiteindelijk het laatste te doen, we hebben nog maar een paar weken en we hebben geen zin meer in ingewikkelde reisprogramma's, grensovergangen en om iedere dag weer de tas in te pakken. We gaan nog even genieten van de relaxte sfeer van Thailand, de prachtige strand, heerlijk weer en dit alles voor een prikkie. We vertrekken naar Koh Samui, maar daarover de volgende keer meer......

1. Marijke:
    15 februari 2014
    Met dikke storm en regen hier in Nederland zijn jullie verhalen een verademing :). Zon, zee, rust (op wat toeristen na dan) en een lege agenda. Fijn hoor heren, dat genieten pur sang! Veel plezier nog deze laatste weken. xM&M&Boys
  2. Marijke:
    15 februari 2014