Sodom en Gomorra

28 januari 2014 - Phuket, Thailand

Waar zou dat toch eens liggen als je op de wereldkaart kijkt....? Nou...in Phuket en iets specifieker...in Patong Beach! OMG...waar zijn we beland. Bjorn noemt het al de smet op onze wereldreis...hahaha. Onze keuze om hier neer te strijken was mede omdat het op Lembongan erg rustig was en we in ieder geval zeker wisten dat het hier drukker zou zijn. Nu is Phuket al decennia lang een 'begrip', dus ik had me er wel iets van voorgesteld, maar het is iets waar je je geen voorstelling bij kan maken als je het niet zelf hebt gezien. Plat, goedkoop, schreeuwerig, ordinair, vies, zijn slechte een paar woorden die in ons opkomen denkend aan Patong. En toch is het wederom een verrijking van onze wereldreis, want ook dit soort oorden horen erbij en maken de andere plekken extra bijzonder. En uiteindelijk went alles en hebben we zeker genoten. Het begin is goed...we komen aan in Phuket en onze chauffeur staat al te wachten om ons naar onze bestemming te brengen.Een 5-kamer bed and breakfast met zwembad op (gelukkig) enige afstand van Patong. Als we de grote weg af gaan komen we eerst nog langs wat we in Nederland krotten en bouwvallen noemen, maar das heel gewoon hier en aan het eind van de wijk staan er keurige huizen met daartussen onze B&B. Superleuk ontvangst, kamer top en het zwembad is groot....heerlijk dus. De volgende dag leren we de andere bewoners kennen en hebben geanimeerde gesprekken met mensen uit alle windstreken. Een professor uit Zweden, een Amerikaan die in Zuid-Korea woont en werkt en ga zo maar door. 's Middags proberen we de bus te pakken naar Patong, maar zoals zo vaak op deze reis, is de bus niet ons succesvolle vervoermiddel gebleken, dus nemen we een taxi. Als ik de blikken van Bjorn voor me zie als we aankomen schiet ik weer in de lach. Ongeloof over de platheid ten top. En das geen verwendheid, want ben het grotendeels met hem eens, maar had dit wel wat meer verwacht. We strijken neer op het strand samen met nog een paar duizend anderen. We wilden wat meer drukte....dus niet klagen. Uiteindelijk een prima dag gehad op de ligstoelen en wat blijft het fantastisch om mensen te kijken....zeker hier. 's Avonds hebben we een BBQ-feest georganiseerd door de B&B in samenwerking met een ander resort. Heerlijk eten, 35 mensen wederom overal vandaan, drankje erbij en af en toe in het zwembad duiken maken dit een geslaagde avond. De volgende dag ontvluchten we de drukte en pakken een longtailbootje naar Freedom beach een strandje dat twee baaien verder ligt. Alleen een bootreisje vinden we altijd al leuk, maar bij aankomst is de baai schitterend en wuiven de palmbomen naar ons toe. Wit zand, blauw water, niet te veel mensen en een restaurantje...helemaal prima. 's Avonds moeten we toch echt weer terug naar Patong en dan begint de zoektocht naar een beetje normaal restaurant in deze plaats. Niet echt eenvoudig, maar uiteindelijk toch maar ergens neergestreken. We doen nog een poging om wat van het nachtleven te proeven, maar ook hier smaakt het ons niet. Lekker naar huis op de scooter, wat hier met al het verkeer en de steile heuvels geen gemakkelijk opgave is, maar we komen heelhuids aan. De dag erna liggen we nog een dagje tussen de drukte en dan zit het er op....we kunnen Patong achter ons laten en gaan op weg naar Ko Phi Phi wat op twee uur varen ligt, dus morgen een korte reisdag.