Bali: Lembongan

24 januari 2014 - Lembongan, Indonesië

Vanaf onze villa worden we naar de haven gebracht waar de boot naar Lembongan op ons wacht. Niks geen pier of aanlegsteiger....gewoon vanaf het strand opstappen. Slippers in een bak, bagage wordt voor ons ingeladen en hup...daar gaan we. De boottocht duurt ongeveer 30 minuten en hoewel de zee hier rustig is zitten er toch wat kinderen aan boord die last hebben van zeeziekte. Bij aankomst op Lembongan valt meteen de eenvoud en rust op. Niks geen massatoerisme, geen toeterende auto's of wat al niet meer....een strook met wat cafés, eettentjes en dat is het wel. En als we vanaf het strand naar onze tuktuk worden gebracht die ons naar ons hotel gaat brengen passeren we en passant een kippenschuur en vooral veel troep en vuilnis, maar dat zijn we inmiddels wel gewend hier. Samen met nog 4 mensen genieten we van het ritje in de tuktuk en je ziet iedereen kijken...waar gaan we belanden. Natuurlijk.....we hebben gewoon geboekt via het internet, maar plaatjes zijn geduldig en bij de eerste stop zijn we blij dat wij er niet uit moeten. Ons onderkomen is weer eens een plaatje. Typische rietgedekte huisjes op palen met op de bovenverdieping de slaapkamer met veranda en beneden de open badkamer en voor een loungegedeelte. Dit alles met uitzicht op het zwembad....we hebben het weer getroffen. Ook hier is iedereen zo vriendelijk en behulpzaam. Lembongan is echt klein en met de scooter ben je in een paar uur het eiland rond. We zitten zo'n  10 minuten rijden van het dorp, vlakbij Mushroom bay en nadat we eerst lekker aan het zwembad hebben gelegen wandelen we later hier dan ook naar toe om te gaan eten. Om een beetje een voorstelling te hebben...onderweg geen licht, af en toe een huisje of hutje, veel bananenbomen en af en toe een verdwaalde koe of varken. Zoals gezegd....hier nog geen massatoerisme. Mushroom Bay heeft een paar restaurantjes en met uitzicht over zee genieten we van eten en drinken hier. Terug naar huis komen we langs een kroeg met pingpongtafel, dus daar moeten we uiteraard even gebruik van maken.
De volgende dag huren we een scooter om het eiland te verkennen. Via een gammele brug gaan we eerst naar Nusa Ceningan...een eilandje dat hier vlak onder ligt en nog kleiner is. Al snel rijdt een 'local' met ons mee en laat ons alle mooie plekjes zien van het eiland die we anders echt niet hadden gevonden. Mooie uitzichtpunten, prachtige baaitjes en ga zo maar door. Na een kleine bijdrage te hebben gegeven keren we terug naar Lembongan en rijden naar de haven voor de lunch en komen onderweg weer vele heilige plaatsen tegen zoals tempels en bomen (Banyan Tree). We hebben geluk, want de volgende dag is het 'jaarfeest' volgens de Balinese kalender (een jaar duurt 210 dagen) en dat betekent dat er een grootste ceremonie is in het dorp. De hele dag zien we vrouwen met torenhoge schalen vol met voedsel op hun hoofd rondlopen naar de hoofdtempel om dit te offeren. We  kijken onze ogen uit. De mensen van het hotel hadden ons geadviseerd om een sarong mee te nemen en daardoor staan we nu midden tussen alle Hindoeïstische Indonesiërs naar deze viering te kijken, terwijl andere mensen weggestuurd worden. En dan begint het......eerst wordt de gong minutenlang geluid en dan komt er een soort van optocht met muziek en een tweetal mensen met grote maskers op die naar ik aanneem de boze geesten voorstellen, want op het plein voor ons stoppen ze en vele mensen proberen de 'gemaskerden' te bezweren of uit te drijven. Een van hen valt zelfs flauw. Voor ons nuchtere Hollanders niet echt voor te stellen en het grappige is dat de Hindoes even verderop niet echt opletten en lekker met elkaar aan het beppen zijn. Niks geen stilte in de kerk hier. We kijken het tafereel nog even aan en besluiten dan om terug te gaan naar ons verblijf waar we de eigenaren een plezier doen door in het hotel te blijven eten. 's Nachts onweer, bliksem en slagregen en dat is in zo'n rietgedekte hut erg knus en gezellig kan ik je vertellen. De volgende dag liggen we de hele dag aan het zwembad, omdat de zon 'eindelijk' weer eens uitbundig schijnt en 's avonds worden we opgehaald voor een romantisch diner op Sunset Beach. Bij aankomst is het plaatje inderdaad prachtig, maar wederom bewolking dus de sunset hebben we al een paar keer mooier gezien. We maken nieuwe plannen want....1 februari was de oorspronkelijke terugkeerdatum, maar het gesprek dat Bjorn met zakelijke relatie in Singapore zou hebben is uitgesteld en daardoor moeten we 'noodgedwongen' langer blijven. Nieuwe terugkomst datum is 22 februari. En dan zit je met de wereldkaart voor je te kijken....waar gaan we naar toe. Moet een beetje in de buurt zijn van Singapore, dus de Filipijnen, Malediven en Thailand passeren de revue, maar een orkaan in het eerste land en de prijzen in het tweede land besluit ons om naar Thailand te gaan. We zijn 5 jaar geleden al eens in het midden en noorden geweest en aangezien we hier in alle rust zitten, besluiten we het vertier op te zoeken, dus de volgende bestemming is Phuket!