Buenos Aires deel 1

11 oktober 2013 - Buenos Aires, Argentinië

Het is 4.30 uur als de wekker gaat, snel douchen en met de taxi naar de luchthaven van Cuzco. We checken in en vervolgens wordt Paul z'n tas eruit gehaald voor controle. Hij moet mee naar een achteraf kamertje en de hele tas wordt doorzocht. Niet dat wij iets te verbergen hebben, maar we hebben ook weer geen grenzeloos vertrouwen in de Peruaanse autoriteiten, voordat je het weet stoppen ze zelf drugs of weet ik wat in je tas. Gelukkig is het na 10 minuten gedaan en mag Paul gaan. We nemen de vlucht naar Lima, moeten daar een aantal uur wachten dus gaan in het hotel tegenover het vliegveld koffie drinken en internetten. Onze vlucht landt rond 19.00 uur in Buenos Aires en we nemen een taxi naar ons hotel.

Ik kan in de taxi nog steeds niet geloven dat we in Buenos Aires zijn, de kosmopolitische stad die alles heeft. Het beste van Parijs en New York, de stad van Eva Perron, Maxima en natuurlijk van de tango. Het hotel is prachtig, compleet met zwembad met glazen vloer op de vijfde verdieping (met uitzicht op het atrium en de lobby eronder). Aangekomen in het hotel kopen we bij de buurtsuper eerst een flesje Argentijnse wijn die we opdrinken tijdens het uitpakken van onze spullen. Vervolgens eten we wat in de buurt.

We slapen heerlijk in het riante hotelbed (en dit keer geen vieze dekens meer zoals in Peru, maar een heerlijk dekbed). Als we wakker worden komt Paul tot de ontdekking dat hij zijn pinpas mist. We vermoeden dat deze in de pinautomaat is blijven zitten in onze verwoede poging om aan lokale valuta te komen. Je kan hier maximaal 300 peso's pinnen per keer, dit is zo'n EUR 30 en dus niet genoeg voor ons om de dag door te komen. We gaan terug naar de bank waar we het laatst gepind hebben. Al snel is duidelijk dat we hier met Engels niet verder gaan komen (wat ongelooflijk is voor zo'n wereldstad als dit), dus ik leg in mijn allerbeste Spaans (2 jaar Spaans gehad op de Hotelschool zo'n 15 jaar geleden, dus dit gaat niet heel soepel) het verhaal uit. We worden doorverwezen naar het hoofdkantoor van de bank zo'n 3 blokken verder. Ook hier duurt het eeuwig voordat we iemand hebben gevonden die ons kan/wil helpen. We moeten weer terug naar de vorige bank (natuurlijk, daar komen we pas net vandaan) en de dame aan de balie begint alweer chagrijnig te kijken als ze ziet dat wij weer in de rij staan. We moeten naar een andere verdieping en om een lang verhaal korter te maken, staan we 2,5 uur later weer buiten....met pinpas.

We lopen de rest van de dag door de buurt, het centrum en de winkelstraat. Om deze stad te begrijpen moet je beginnen met de uitspraak. Het is dus niet, zoals we zelf ook zeiden " Bueenus Eerus", maar "Buenos Aires" met de nadruk op de e in buenos en de Ai in Aires. Als je de naam goed uitspreekt begin je het gevoel van deze stad ook een beetje te begrijpen. Je hebt hier overal van die grote grand café achtige restaurants waar de obers nog keurige oude heren volledig in pak hebben en waar ze vlees serveren, wat gewoon smelt in je mond, heerlijk. En o ja, natuurlijk de wijn. De wijn is hier overal goddelijk en kost echt niets. Zo kopen we een fles Salentein Extra Brut (wel bekend bij de Schiphol volgers ;) voor zo'n EUR 6 in de supermarkt. Dit is een gevaarlijk land voor ons, wij zijn niet vies van een wijntje en met zulke lekkere wijnen moet er toch echt bij de lunch al begonnen worden met een flesje San Piedro of iets anders. En we gaan pas volgende week naar het wijngebied, dat belooft wat.

Eten doen de portenos (inwoners van Buenos Aires) laat, liefst pas rond 22-23 uur. Wij willen geen spelbreker zijn, dus doen gewoon mee en doden onze tijd in de avond daarvoor met nog een flesje wijn ;). Het eten in het typische Buenos Aires restaurant is heerlijk (mag ook wel, we vielen inmiddels bijna om van de honger).We besluiten daarna om het nachtleven te verkennen en je begrijpt het al, ook dit begint laat, rond zo'n 2 uur (en kennelijk hoeft niemand hier te werken de volgende dag (donderdag) want iedereen is op wereldreis ofzo?). Maar het klopt, we vinden een leuke tent en rond 3 uur is het feest op z'n hoogtepunt. Als wij rond 5 uur naar het hotel gaan is het nog stampvol.

Donderdag worden we wakker en we kunnen het zelf niet geloven, het is 16 uur 's middags. Onze hotelkamer is pikkedonker, de airco staat aan en we hebben dus helemaal niet doorgehad dat het al zo laat was. We balen er een beetje van, het is een prachtige dag, maar goed, het nachtleven van Buenos Aires, daar kunnen we een vinkje bij zetten, dat hebben we gedaan. We nemen de Subte (metro) naar de wijk Palermo, lopen daar wat rond en eten wat in de shopping mall. We pikken nog een terrasje en besluiten terug te keren naar onze wijk Sal Telmo. We eten vroeg deze keer en lopen nog wat rond. We gaan terug naar het hotel, morgen gaan we vroeg opstaan om de city tour te doen.