Cuzco, laatste dagen Peru

7 oktober 2013 - Cuzco, Peru

Het is zondag, de dag na Machu Pichhu. De tegenstellingen zijn groot vandaag. We slapen uit, nuttigen een heerlijk ontbijt in de patio van het hotel in het zonnetje in plaats van vroeg op en er op uit. We hebben Cuzco lopend al bijna geheel verkend dus we hoeven niets....heerlijk even. En dan ineens gaat het ook nog regenen en niet een klein beetje, maar nee, het komt met bakken naar beneden. God zij dank, het regent, nu hebben we helemaal een excuus om er eens niet op uit te moeten. De afgelopen dagen/weken zijn we behoorlijk druk geweest en eigenlijk gunnen we ons ook geen rust. Wanneer ben je nu weer in Peru? We gaan terug naar de kamer, zetten Paul de Leeuw aan op de iPod (met dank aan David Tillmanns), lezen een beetje, facetimen met het thuisfront. Inmiddels is de regen veranderd in grote hagelstenen en het wordt gewoon wit hier. Als het droog is besluiten we toch een rondje te gaan lopen. We komen in een gezellige kroeg in de wijk San Blas, het is er druk, dus we krijgen een plaatsje aan de bar. We bestellen een biertje en wat hapjes, het is net als een regenachtige zondagmiddag in de herfst in Nederland. Maandag is onze laatste dag en het is weer prachtig zonnig weer. We besluiten nog een city tour door Cuzco te doen om meer van deze prachtige stad te zien. Onderweg naar de opstapplaats lopen we nog even door de grote overdekte markt op het San Franciscoplein. Geweldig om te zien hoe hier oude vrouwtjes achter hun kraam staan of zitten (slapend). Vlees ligt gewoon ongekoeld op de toonbank. De kleuren en geuren van de markt komen direct binnen op je zintuigen. Als we de bus hebben gevonden zien we in anderhalf uur (nogmaals) alle highlights waaronder de Cristo Blanco boven op de berg boven Cuzco en daarmee ook het schitterende uitzicht over de stad.. Het lijkt een beetje op het Christusbeeld in Rio de Janeiro, maar dan iets kleiner. Daarna gaan we een restaurantje binnen dat aanbevolen werd door de lonely planet. We komen binnen en voordat we maar iets kunnen zeggen staat er een salade voor onze neus en wordt er een soort limonade ingeschonken. Na de salade volgt een heerlijke aardappelsoep en een hoofdgericht van Chuchurrones de pollo, kip met van alles en nog wat erbij. We moeten erg lachen om hoe dit gaat, maar het eten is heerlijk en we genieten er gewoon van. Als we de rekening vragen moeten we 16 soles betalen, dit is omgerekend zo'n 4,5 euro . De ober komt terug met het wisselgeld en vraagt of we 1 sol bij hebben, want hij geeft ons teveel terug en heeft niet kleiner. Als ik zeg dat dat niet nodig is en dat de 4 soles (1 euro) voor hun is komt er een luid protest van de ober, kok en hulp. Ik zeg dat het echt geen probleem is en dat we heerlijk gegeten hebben en we gaan. Grote dankbaarheid aan de andere kant. We zijn beiden een beetje onder de indruk van deze gebeurtenis, wat een bescheidenheid en gastvrijheid. Het is een mooie afsluiter van onze week in Peru. We gaan vroeg slapen, morgen moeten we om 4.30 uur op om onze vlucht naar Lima te halen om vervolgens door te vliegen naar Buenos Aires...