Bali: Ubud en omgeving

15 januari 2014 - Ubud, Indonesië

Na een kleine week in Seminyak vertrekken we dus naar Ubud, het culturele centrum van Bali. Van hieruit willen we wat meer van Bali zien. De zeer sympathieke taxi chauffeur brengt ons in ca. 1,5 uur naar Ubud en geeft ons onderweg allerlei uitleg over waar we langs komen, Bali cultuur en beantwoordt braaf al onze vragen. Heel fijn. We verblijven in het Champlung Sari hotel in het centrum en de echte reden dat we dit hotel geboekt hebben is dat het naast of bijna in het apenbos zit. Ik ben dol op apen, kan er de hele dag naar kijken. Het hotel blijkt prachtig, met 2 grote buitenzwembaden, een spa, een prachtige tuin en kamers. We krijgen een upgrade naar een superior kamer met onze eigen veranda en tuintje. Je komt ons tuintje binnen via een soort poort, de poorten die je ook wel bij tempels hier ziet. De kamer is mooi en luxe met alles in marmer, we voelen ons alsof we in een paleis verblijven. Maar goed, geen tijd om te blijven genieten van deze kamer, we moeten naar de Monkey Forest (het apenbos), wat naast de deur ligt. Bij binnenkomst kopen we wat bananen om aan de apen te geven. Deze zijn we na 2 minuten al kwijt, want je wordt werkelijk besprongen door deze grappige monstertjes. Het is echt vermakelijk om te zien wat deze apen allemaal uitvreten in hun zoektocht naar eten. We zien een aap een gesloten flesje frisdrank openen om vervolgens er heerlijk uit te gaan drinken, een mevrouw die haar oorbel verliest omdat de aap op haar hoofd 'm eruit getrokken heeft, apen die een kokosnoot proberen te openen door deze herhaaldelijk op de grond te slaan, maar ook heel veel kleine aapjes die onder moeders buik hangen, zo schattig. Daarnaast natuurlijk ook hoe de apen met elkaar donderjagen of zelfs ruzie maken. Enfin, ik kan hier nog een boek over schrijven, ik (en Paul ook overigens) vind het fantastisch. Uiteraard bezoeken we ook de 3 prachtige tempels in dit park, waarbij we voordat we naar binnen gaan wel moeten verkleden met een sarong en wat versieringen. Na onze ervaring in het monkey forest besluiten we wat te gaan drinken. We kiezen bijna de eerste beste locatie, lopen de trap op naar boven en staan versteld van het uitzicht. We kijken uit over prachtige rijstvelden, met het lijkt wel honderden kleuren groen, wat mensen die aan het werk zijn en het is zo ongelooflijk mooi dat ik er tranen van in mijn ogen krijg. Ik ben niet verbaasd dat deze velden onderdeel uitmaken van de Unesco World Heritage. We zitten daar minimaal een uur met ons biertje (ok, misschien waren het er 2) en genieten van deze schoonheid met typisch Balinese muziek op de achtergrond. Ubud kan voor ons al niet meer stuk. In het hotel teruggekomen nemen we nog een heerlijke massage (dat doen we hier ongeveer om de dag, voor 2 x niets krijg je de beste massage die je ooit gehad hebt) We eten 's avonds in een aanrader van de lonely planet en dat was niets te veel gezegd. Heerlijk gegeten en overal in Bali waar we eten zijn we voor zo'n 2 tientjes wel klaar, inclusief wijn of bier. De volgende dag hebben we een fietstour geboekt en voor de mensen die ooit nog naar Bali gaan, dit is echt een aanrader. We worden om 7.40 uur opgehaald en rijden in ongeveer een uur naar een uitzichtpunt van een vulkaan met prachtig uitzicht hierop en op een meer. Onderweg zijn we al gestopt om foto's te maken van prachtige rijstvelden in terrasvorm (kon deze keer de tranen in m'n ogen bedwingen, haha, maar echt prachtig). We ontbijten bij het uitzichtpunt, gaan vervolgens naar een koffieplantage en kunnen daar de exclusieve Luwak koffie proberen en bovendien proeven we allerlei exotische fruitsoorten die hier groeien. Daarna mogen we eindelijk op de fiets en met ons groepje van 8 gaan we onder begeleiding van onze gids bergafwaarts. We stoppen bij een lokale familie waar we een kijkje binnen mogen nemen. Grappig, de mensen hier (meeste daarvan Hindoe) leven in een soort compound met meerdere gezinnen en onderdeel van de compound is ook een huistempel en ze zijn bijna de hele dag bezig met offers brengen in de vorm van bakjes met eten, bloemen, wierook enz. Onze gids geeft goede en uitgebreide uitleg over deze religie en ik kan eigenlijk niet meer doen dan er om lachen. Mijn persoonlijke toppunt hiervan komt als we langs de weg stoppen om een ceremonie te bekijken om een nieuw gekochte auto door een familie in te wijden. Dit kan alleen op een speciale dag en voor de nieuwe bestelbus zit dus een hele familie op de grond muziek te maken, allerlei offerbakjes te bereiden en onder leiding van een lokale priester wordt deze auto dus een soort van gezegend. Over de motorkap ligt een prachtig kleed en in de auto staat nog een mand met een gebraden kip, rijst, groenten, bloemen en dergelijke om de goden gelukkig te stemmen. Ik vraag me serieus af waar de verborgen camera's hangen, maar dit blijkt niet het geval. Ook deze mensen zijn weer enorm vriendelijk en laten ons rustig toekijken bij hun ceremonie. Anyway, we gaan verder en stoppen nog bij andere tempels, ceremonies van een dorp en zien echt de schoonheid van dit land. Ook gaan we een rijstveld in waar we kunnen zien en ervaren hoe rijst geoogst wordt. We mogen zelfs een handje helpen het de rijstkorrels uit de planten slaan, echt bijzonder. Wij dachten eerlijk gezegd, dat rijst onder de grond groeide, maar het ziet er dus meer uit als een soort graan. Na ruim 25 km te zijn afgedaald gaan alleen de mannen uit ons groepje op de fiets weer 8 km bergopwaarts, de dames gaan mee in het busje. Ze hadden ons gezegd dat deze klim wel meeviel, maar het valt iedereen erg zwaar. Op het heetste moment van de dag op de brakke mountainbike 8 km omhoog is echt afzien. Gelukkig staat als we bovenkomen de lunch al weer klaar en kunnen we aanvallen (alhoewel ik meer aan t bijkomen ben geweest dan van de lunch genoten heb). Echt een fantastische tour en bovendien hebben we erg veel geluk gehad met het weer, de hele dag droog en zelfs voornamelijk zon. Terug in het hotel nemen we een welverdiende 2 uur durende massage, scrub toestand en liggen we aan het eind lachend met z'n tweeën in een bad vol met bloemen, niets te gek hier. Onze volgende reisbestemming zou zijn Gili Trawangan, waar we met de boot naar toe moeten. Helaas is onze boottocht gecanceld vanwege ruwe zee en we zijn de avond dus bezig met geboekte hotel cancelen, nieuwe plannen maken en dergelijke. We blijven nog een dag langer dan gepland in Ubud en lopen over een markt, gaan nog een keer naar de monkey forest en relaxen aan het zwembad. 's Avonds gaan we naar een traditionele Balinese dansshow met live muziek, eten wederom heerlijk in een van de lokale eettentjes en zijn bezig met onze gewijzigde planning voor Bali. Wat een heerlijke dagen hebben we hier gehad met voor ons onverwacht veel nieuwe impulsen (we hadden ons eigenlijk niet op Bali voorbereid). Het verhaal is wat langer geworden dan gedacht, maar alleen omdat dat het waard was vonden wij. Op naar weer een nieuw avontuur...

1. Fien, Anne, en Léon:
    17 januari 2014
    Wouw... wat een mooi verhaal weer... het houdt maar niet op hè. Al die massages... dat lijkt ons ook wel wat. Zorgen jullie er wel voor dat jullie nog genoeg wijn tot je nemen? We maken ons daar namelijk een beetje zorgen over.
    Overigens nog excuses namens pa...hij heeft vele malen geprobeerd een reactie te plaatsen, maar het is niet gelukt. En de telefonische helpdesk liet het ook weer afweten. Groeten en veel plezier nog!
  2. Claudia:
    19 januari 2014
    Wat een heerlijk verhaal weer! Nog n mooie tijd! Cx
  3. Marijke.:
    19 januari 2014
    wat een genot om dit te lezen. Temeer omdat Nienke en ik dezelfde ervaring hadden als jullie daar in Bali: dezelfde rijstvelden,dezelfde sfeer,dezelfde apen,dezelfde fietstocht. Het komt allemaal weer terug. Wat wij er ook aan over hielden was ""plaan plaan"" vrij vertaald: rustig aan,relax,relax! ga zo!! door,groeten van Marijke