Bay of Islands

13 november 2013 - Bay Of Islands, Nieuw-Zeeland

We zijn op weg met de camper en komen voor onze bestemming nog langs Wangarei waar we onze eerste bezienswaardigheid hebben...de meest gefotografeerde waterval van Nieuw-Zeeland. Daarna door naar de supermarkt (voor Bjorn altijd al een bezienswaardigheid in het buitenland) en na de benodigde inkopen reizen we door naar Paihia. Onze camping ligt aan de baai en we installeren ons buiten met wijn en borrelhapjes...helemaal super. We zitten nog eens naar ons reisschema te kijken en komen tot de conclusie dat we een 'kleine' vergissing hebben gemaakt (alweer) in de reistijd die we morgen moeten afleggen...die blijkt bijna twee keer zoveel te zijn!! Dat krijg je als je zo'n reis door Nieuw-Zeeland in twee uurtjes op een zondagmiddag met wat wijntjes in elkaar draait. Change of plans...morgenochtend de boottour door de Bay of Islands en 's middags al naar de volgende bestemming. We koken in de camper, wassen af en willen nog kaarten, maar Nienke is inmiddels op schoot in slaap gevallen (verlate jetlag) en we besluiten om er een eind aan te breien. De volgende ochtend de gebruikelijke rituelen die bij het kamperen horen...douchen, buiten ontbijten, afwassen en klaarmaken voor vertrek. We rijden naar de haven van Paihia vanwaar we vertrekken voor een boottocht door de baai die gevuld is met 144 kleine eilandjes. De vergezichten zijn echt schitterend en met het zonnetje erbij is het heerlijk alhoewel het net 20 graden is, dus op het water nog best fris. Al snel zien we in de verte een van onze favoriete watervrienden zwemmen...dolfijnen...en dit keer is het de grote variant. Als er een aantal vlak bij onze kant opduiken zijn we helemaal euforisch...wat een fantastische beesten zijn het toch. We varen verder langs prachtige eilandjes met kleine stranden die voornamelijk onbewoond zijn of door enkele rijken der aarde worden bewoond en komen op het verste punt langs de "hole in the rock" en dan is het tijd om terug te varen naar de haven. Voor ons het moment om de camper te pakken en als een speer te vertrekken, want we moeten ruim 460 kilometer rijden en dat met een camper, een maximumsnelheid van 100 km per uur en een weg die slingert door het overigens prachtige landschap. Om 20.00 uur komen we dan eindelijk aan in Roturua waar we een camping hebben grenzend aan het meer. Het landschap is hier vulkanisch en dat betekent natuurlijke warmtebronnen, pruttelende modderpoelen en dampende zwavelgassen waarover laten veel meer. We lopen 20 minuten naar het dorp dat er redelijk verlaten uitziet, maar vinden uiteindelijk uiteindelijk nog een pizzeria die open is. De zon heeft vandaag toch haar werk gedaan. Nienke heeft een rooie boei en ook wij zijn weer wat verder bijgekleurd. Zo'n camper is echt super handig. We transformeren het zitgedeelte aan de achterzijde tot riant bed voor Nienke en wij nemen het trapje naar het bed boven de voorstoelen....lekker knus en tijd om te gaan slapen. Morgen een vol programma met veel vulkanische natuurverschijnselen...