Christchurch en afscheid van Nienke

29 november 2013 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vandaag hebben we nog tot een uur of 13.30 uur voordat we naar de luchthaven moeten en dus trekken we de stad nogmaals in. Vandaag is het lekker weer, de zon schijnt en daardoor krijgen we een veel positiever beeld te zien van de stad. Natuurlijk...de kathedraal is nog steeds ingestort, overal lege plekken, maar mensen zijn buiten...er wordt geleefd. En veel initiatief is genomen om de stad weer leefbaar en aantrekkelijk te maken door inventieve (tijdelijke) oplossingen. Zp hebben ze een nieuw winkelcentrum opgetrokken uit kleurige zeecontainers. Verder zijn er veel 'gapfillers' (tijdelijke gatenvullers) in de vorm van kunst of een gezellig terras door simpelweg een caravan te plaatsen, biertap erin en de omringen met metershoge pallets wederom in felle kleuren. Een inmiddels hippe bar is compleet gemaakt van afvalproducten. De stoelen zijn bijvoorbeeld gefabriceerd van oude winkelwagentjes. Een nieuwe kerk is opgetrokken uit hardboard karton en op alle lege plekken in de stad hangen grote borden met de meest fraaie bouwwerken die daar gemaakt gaan worden. Kortom....over een jaar of 6 terugkomen. We lopen langs de rivier die door de stad kronkelt, lopen langs de botanisch tuin met een indrukwekkende rozentuin en gaan terug naar Re:start, het winkelcentrum opgetrokken uit zeecontainers waar ik het eerder over had. Overal terrasjes en winkelende mensen...wat een verschil met gisteren. We doen een ontbijtje en besluiten voor ons vertrek nog naar het 'aardbeving-museum' te gaan. Indrukwekkend om te zien en horen hoe zo'n natuurramp die slechts een seconde of 15 duur zoveel kan aanrichten. Er moeten hier nog 1000 gebouwen afgebroken worden, 1800 nieuwe gebouwen gerealiseerd worden en vlak na de ramp al het leidingwerk vervangen worden. Totale schade/kostenplaatje is geschat op 30 biljoen. Als we naar het hotel teruglopen zien we de historisch Engelse kloktoren die nog steeds op 12.50 uur staat....het moment dat het gebeurde. We nemen een taxi naar de luchthaven en drinken als allerlaatste afsluiting een wijntje en proosten op een fantastische vakantie samen. Zonder enige wanklank, irritatie of ongenoegen. Bij het evalueren blijkt wel dat Nienke 3 weken lang kortingsbonnen heeft uitgezocht, omdat ze dacht dat Bjorn dit graag wilde en dachten wij weer dat Nienke hier blij van werd. Maar het was top samen, wat hebben we veel gezien in zo'n korte tijd hier en met elkaar gelachen. We nemen afscheid van Nienke die ons uitzwaait op de luchthaven van Christchurch. Wij gaan verder met ons avontuur in Australië en Nienke vliegt in 1,5 dag terug naar Amsterdam. Even gek om weer met z'n tweeën te zijn, maar "we are going down under' !!!

1. Marijke.:
    2 december 2013
    De laatste mail van jullie trip met Nienke! Wat heb ik van jullie verhalen genoten., Vanavond was ze even hier en was het heerlijk haar weer te zien en te horen en weer mee te genieten! Ik blijf jullie volgen en wens jullie een mooie verder reis samen.hartelijke groeten van Marijke