Down under: Cairns en omgeving

1 december 2013 - Cairns, Australië

We gaan "down under", Australie dus. De komende 5,5 week (ja, heerlijk!) reizen we van Cairns naar Melbourne, van Noord naar Zuid langs de Oostkust van Australie. We vliegen van Christchurch naar Brisbane en van Brisbane naar Cairns. Als we rond 20.30 uur aankomen in Cairns is het nog zo'n heerlijke 27 graden en dat alleen is al een feestje.

We hebben een hotelletje voor de eerste nacht in Cairns om de volgende dag onze nieuwe camper op te halen. Mijn bagage is helaas niet meegekomen op onze vlucht, dus deze arriveert later. 's Ochtends gaan we onze nieuwe campervan ophalen en deze is "iets" kleiner van formaat dan de gigantische truck die we in Nieuw-Zeeland hadden. Om niet te zeggen meer dan de helft kleiner en zeker een halve meter minder breed (das eigenlijk wel prettig). Deze variant voelt meer als een Suzuki alto in vergelijking met de vorige variant, bij iedere bocht denken we dat ie omver rolt (wat ook nog eens een reële optie is lezen we in het boekje). Maar alles zit erop en eraan, we kunnen al onze spullen er in kwijt en hij is wel lekker wendbaar en flexibel, ook handig om in steden te rijden dus. We zijn super blij met ons nieuwe huis voor de komende 5,5 weken, het fijnste is nog dat we alles altijd bij de hand hebben, dat we enorme vrijheid hebben in hoe we onze reis plannen en dat het echt een huisje is, we hoeven dus niet iedere dag onze tas te pakken. We doen direct boodschappen en besluiten naar Ellis Beach te rijden.

Ellis Beach ligt ca. 30 km ten noorden van Cairns en is een prachtig strand. De campsite die we uitgezocht hebben ligt aan het strand en we hebben geluk, onze plek is pal aan het strand. Wat zijn we blij met onze camper, de plek aan het strand en de inmiddels 33 graden. We rommelen verder de hele dag, pakken onze spullen uit, ruimen de camper in, doen al onze was en lopen nog een stuk over het strand en zitten 's avonds tevreden voor onze camper met een wijntje. Het is wel weer even wennen om met z'n tweeen te zijn, we waren helemaal gewend aan de gezelligheid van Nienke.

Na een toch wel druk programma in Nieuw-Zeeland besluiten we de volgende dag een heerlijke dag aan het strand door te brengen. We liggen heerlijk in de zon aan een prachtig breed zandstrand met op de achtergrond het tropische woud van Noord Australie. Zwemmen in de zee kan helaas niet, het is kwallenseizoen en er zitten hier heel gevaarlijke, soms zelfs dodelijke kwallen. Op sommige stranden hebben ze kwallennetten geplaatst en daar kan je wel zwemmen, maar deze hebben wij niet. Een aantal locals trekt zich hier niets van aan en poedelen heerlijk in de zee. Het is zo warm dat we toch echt ook even moeten afkoelen en doen navraag bij de locals. Op dit strand schijnt nog nooit iemand gestoken te zijn en bovendien schijnen de kwallen alleen bij bepaalde weersomstandigheden voor te komen. We nemen een snelle en voorzichtige duik, genoeg om af te koelen. We rijden 's avonds nog zo'n 50 km naar Port Douglas naar de volgende campsite.

Dit is het begin van het Daintree National Forest, een soort tropisch regenwoud met enorm veel zoutwaterkrokodillen en heel veel tropische vogels. Op de campsite is het duidelijk dat we hier in het regenwoud zitten, de kakatoe's en andere tropische vogels vliegen gewoon voor je neus voorbij en maken een enorme herrie. Wat bijzonder toch, nu al weer. Het is hier nog warmer en vooral vochtiger dan in Cairns, dus dat wordt zweten vannacht in de camper. Gelukkig hebben we een ventilator gekocht om het "draaglijk" te maken. 's Nachts worden we wakker van een enorme tropische regenbui die op het dak van onze camper klettert en we moeten in alle haast alle ramen dicht doen om een waterballet te voorkomen. Hier hebben we in Amsterdam al ervaring mee en dat willen we weer voorkomen.

De volgende ochtend is het alweer opgeklaard en kunnen we ontbijten in het zonnetje. We rijden een klein stukje door naar Daintree village in het hart van het nationale park voor een bootsafari en krokodillentocht over de Daintree rivier. Ik ben niet zo'n hele grote fan van allerlei enge, grote spinnen, slangen en andersoortige beesten die hier allemaal leven, dus moet even acclimatiseren als de mevrouw van de tours bij de balie in de tuin direct een enorme spin aanwijst die in haar web zit te wachten tot er een prooi aan komt vliegen. Ze praat erover alsof het haar huisdier is, zo lieflijk, en vertelt ook nog dat de spin ook wel kleine vogels eet, heel fijn allemaal.....We gaan aan boord en de tocht over de rivier is werkelijk prachtig. Hoe groen kan een landschap zijn, prachtig met allerlei mangrove bomen en geen bebouwing of menselijke vervuiling. Het is alsof we in een documentaire zitten van Discovery Channel. De grote krokodillen zien we helaas niet, wel een paar kleintjes. Jammer, hier leven nl. de grootste krokodillen ter wereld, maar de tour was erg indrukwekkend, dus we zijn niet getreurd.

We rijden terug naar Cairns en parkeren in het centrum en lopen daar wat rond. Het is voor het eerst sinds meer dan een maand dat we weer normale winkelcentra zien met fatsoenlijke winkels en ik besluit mezelf te trakteren op 2 nieuwe zwembroeken, een t-shirt en nieuwe slippers. Fijn toch, dat dit ook zo'n beetje alles is wat je nodig hebt hier. Paul kan niets vinden wat 'm aanstaat (lees, ik heb de zwembroek voor z'n neus weggekaapt). Aangekomen op de campsite maakt Paul heerlijke pasta en post vervolgens de laatste verhalen van Nieuw-Zeeland op de reislog. We hebben hier voor het eerst weer een goede Wifi verbinding, dus daar moeten we gebruik van maken. Ik facetime nog even met m'n vader en Dian, fijn om hun ook weer even te spreken en zien, gelukkig ook daar alles goed.

Onze eerste indrukken van Australie zijn geweldig: Het is er relaxed, lekker weer, enorm divers en we zijn nog maar net op weg. Wat gaan de komende 5 weken ons nog brengen?

1. Marijke.:
    4 december 2013
    Dit is geen down under, maar een volgende down up! Ik mis wel de ketting van paul.maar er komt veel voor in de plaats, begrijp ik......... x Marijke
  2. Jac en Truus Elias:
    6 december 2013
    Hallo Björn en Paul. Het werd wel eens eindelijk tijd dat jullie een reactie van ons krijgen. We volgen jullie droomreis op de digitale voet. Nog heel veel plezier samen en vooral genieten.
    Groetjes Jac En Truus