De Heilige Vallei

4 oktober 2013 - Ollantaytambo, Peru

Onze tweedaagse trip gaat beginnen! Vandaag hebben we de tocht naar de Heilige Vallei op het programma staan die voor de Machu Picchu ligt. De Heilige Vallei was het domein van de Inca's die hier tal van steden hebben opgericht in het steile Andes-gebergte. We worden om 8.30 uur bij het hotel opgehaald en gaan per bus op pad met nog zo'n 25 mensen. We rijden Cuzco uit de berg op en zien de prachtige stad van boven. Na een tijdje rijden zien we de Heilige Vallei liggen. Schitterende en indrukwekkende bergen met daartussen de rivier de Urubamba en de vruchtbare vallei. Als eerste doen we Pisac aan, een indrukwekkende Inka-stad met vele terrassen voor de landbouw en een drietal dorpskernen, voor elke klasse een. Het is bijna niet te bevallen hoe ze dit gebouwd hebben en daarnaast hoe doordacht alles is. Het beroep planoloog was blijkbaar destijds al uitgevonden. We rijden verder en stoppen onderweg voor een 'Van der Valk-achtige lunch en rijden door naar de tweede architectonische bouwwerk, namelijk Ollantaytambo. (de verplichte stop bij de markt en zilverfabriek laten we maar even achterwege) Ook hier weer de bekende terrassen met daarnaast een lange steile stenen trap naar boven alwaar de resten van de Zonnetempel zijn te zien. Uit alle verhalen en de uitleg die gids gaf bedacht ik me....Hergé heeft Kuifje en de Zonnetempel nagenoeg op deze verhalen gebaseerd! Lees het stripboek en je weet redelijk goed wat de verhalen en mythes zijn. We verlaten de groep en deze indrukwekkende bouwwerken, omdat wij verder gaan naar het treinstation voor de Inka rail. In de verte zien we de Machu Picchu al liggen. We nemen bij het station nog een biertje en proosten op weer een waanzinnig mooie dag, wederom schitterend weer (al zijn de nachten wel koud) en het feit dat we morgen op de Machu Picchue staan. De treinreis is prachtig en loopt verder langs de rivier door de Heilige Vallei. Na aankomst in Agues Calientes worden we naar ons hotel gebracht, eten we buiten de deur wat tapas en lopen door het enigszins toeristische maar sfeervolle dorpje waar iedereen weer wat van je wilt. Verder veel lieve straathonden die we uiteraard meer lief hebben dan de meeste mensen hier. Na een Pisca Sour snel naar bed, morgen om 05.50 uur opstaan: we gaan naar de Machu Picchu!!

1. Fien, Anne, en Léon:
    6 oktober 2013
    Wat een mooie verhalen en foto's... ga zo door! Ik heb zelf de Inca trail niet gelopen maar Anne wel (afzien volgens haar ;o)... Dus we zijn heel benieuwd naar jullie volgende reisverhaal.

Groetjes van ons!