Melbourne

3 januari 2014 - Melbourne, Australië

De volgende ochtend worden we wakker en zijn frisser dan we de afgelopen 5 jaar op 1 januari zijn geweest. Niet brak, niet moe, maar gewoon voldaan. En dat is maar goed ook, want de komende 2 dagen hebben we zo'n 900 km voor de boeg onderweg naar Melbourne. We nemen afscheid van onze Zwitserse en Nederlandse buren en al voor twaalven zijn we on the road. Het landschap onderweg is vrij saai, er is niet zo veel te zien (of wij zijn gewoon verwend dat we het niet meer zien), maar dat betekent wel dat we kilometers kunnen maken. We stoppen in een soort spookstadje van  ongeveer 100 jaar geleden en hier is inderdaad nog niets veranderd. Oude uithangborden, een postkantoor, een benzinestation (dat helaas gesloten is, want daarvoor kwamen we hier), wat oude winkeltjes, een buurtpub waaruit iedereen opkijkt als er een vreemde auto voorbij rijdt, laat staan een camper....., en niemand op straat. Rond 19 uur besluiten we dat het mooi is geweest en zoeken een campsite in een nog een nietszeggend dorpje. Ze hebben nog een plek voor ons en gelukkig is de supermarkt nog open, dus we maken die avond pannenkoeken met spek, kaas en appel. Wat een feestmaal op 1 januari, haha.

De volgende ochtend hebben we nog maar ruim 300 km te gaan naar Melbourne, dus dat is appeltje eitje. We arriveren dus ook al vroeg in de middag. We hebben een prachtige campsite, de mooiste tot nog toe en we kunnen relatief eenvoudig met de tram naar het centrum van Melbourne. Dat doen we dus ook en lopen door de stad, het federation square, de South Bank, uitzicht op het stadion van de Australian open (wat helaas pas over een week begint) en het Crown gebouw. Dit is een enorm gebouw met een Las Vegas-achtig casino, upscale winkels en een enorme gekte aan mensen.

Het weer in Melbourne is een beetje zoals de Nederlandse zomer, overdag lekker met zo'n 24 graden, maar 's avonds koelt het behoorlijk af en ja, het regent ook veel. De eerste avond zit ik dan ook met knikkende knieen in het restaurant (helemaal niet gedacht aan een lange broek aantrekken, die ligt helemaal onder aan de stapel en hebben we de afgelopen tijd niet nodig gehad).

Melbourne lijkt in meerdere opzichten op Europa. Het heeft hippe winkels, fantastische restaurants qua design en we borrelen en eten in 1 daarvan, "Little Creature" in de hippe wijk Brunswick. Heerlijk eten, goede service, prima dus.

De volgende dag gaan we weer de stad in en gaan naar de Queen Victoria market, de grootste markt van Santiago met verse vis, vlees en allerlei meuk die je op andere markten ook vindt. We lunchen heerlijk daar en gaan daarna naar de haven, de Docks. Inmiddels gekleed in lange broek zijn we opgewassen tegen het wat nukkige weer. We lopen door de haven en het winkelcentrum daar, maar begrijpen niet echt wat hier leuk of toeristisch aan is. We besluiten om de tram terug te pakken naar de wijk Brunswick om daar weer lekker te borrelen en eten, de boog kan niet altijd gespannen staan, haha.