Sydney: Blue Mountains, Bondi en Oud en Nieuw

1 januari 2014 - Blue Mountains, Australië

Het is 30 december en we zijn al bijna een week in Sydney, we hebben het gevoel dat we hier ook nog wel weken of jaren zouden kunnen blijven in deze heerlijke stad. We willen ook wat van de omgeving zien en op 1,5 uur rijden liggen de Blue Mountains, een mooie dagtrip voor ons. Het duurt lang voordat we met onze camper uiteindelijk uit de stad zijn, maar vervolgens zitten we weer midden in de natuur en het regenwoud. Het grootste hoogtepunt van de Blue Mountains zijn de "three sisters" drie reusachtige rotspunten ca. 500 m. boven het regenwoud eronder. Zij maken onderdeel uit van de zogenaamde "Echo Put". We rijden naar het uitzichtpunt wat uitkijkt op deze 3 zusters en de echo put. We kijken naar een adembenemende diepte van 500 meter onder ons en ja, het uitzicht is geweldig. Eerlijk is eerlijk, we zijn na al deze maanden enorm verwend met heel veel mooie dingen en het schijnt op ons minder indruk te wekken dan op de rest van de hordes toeristen die vandaag hierheen zijn gekomen, maar het is zeker de moeite waard. We doen nog een toeristische route, maar besluiten daarna weer terug te gaan naar de campsite en het stadsleven in Sydney.

En dan is er opeens de volgende dag oudjaarsdag. Voordat we vanavond van het vuurwerk gaan genieten keren we terug naar Bondi Beach om een gedeelte van de Bondi to Coogee walk te doen, een wandeling van Bondi naar Coogee langs de kust, de hoge kliffen en de vele prachtige mensen die hier rond lopen (ook geen straf om naar te kijken:). Op de heenweg zien we de enorme drukte al in de stad, allemaal mensen die op de publieke uitkijkplaatsen hun plekje willen bemachtigen voor het vuurwerk. De wandeling is prachtig, we liggen nog even op het strand te genieten van het zonnetje, maar keren daarna terug naar de campsite om ons om te kleden en met de bus naar Sydney te gaan voor het avondfestijn. Arvid heeft ons uitgenodigd om met hem, zijn ouders en een vriendin oud en nieuw te vieren op ik denk een van de meest geweldige locaties van Sydney. We hebben kaarten om het wereldbekende vuurwerk te bekijken vanaf het dak van de Blue Points Tower aan de noordkant van de Sydney Harbour. We krijgen een polsband om waarmee we langs rijen mensen worden geloodst, die te laat zijn om dit gedeelte van de stad te mogen betreden. Met de arm en de polsband omhoog laten we deze gekte achter ons om vervolgens bij het afgezette flatgebouw nog eens hetzelfde te doen. We voelen ons echte VIP's en vanaf het privé grasveld voor de flat hebben we prachtig uitzicht op de Harbour Bridge, de haven en het Opera House, wat een mazzel. Het is gezellig, we drinken een biertje en gaan vervolgens op de 25e etage op het dak kijken naar het vuurwerk van 21 uur, dit is het vuurwerk voor de families met kinderen, zodat zij ook naar het vuurwerk kunnen kijken. Het is echt genieten, wat een enorm vuurwerk en op deze hoge locatie voel je de luchtdruk van het knallende vuurwerk gewoon. Na dit vuurwerk gaan we naar het appartement van Arvid's ex-vriendin, waar de hapjes en drankjes alweer klaar staan. De avond vult zich verder met allerlei vertier in en om het water, een stuntvliegtuig show, een lichtparade van boten door de haven van Sydney, een lichtshow en nog een klein vuurwerk ter ere van het 40 jarig jubileum van het Sydney Opera House. Om 23.45 uur staan we wederom op het dak van de Blue Point Tower in afwachting van het vuurwerk. Je voelt de spanning van alle mensen hier in Sydney, er komen 1,6 miljoen mensen op dit vuurwerk af en ze blazen voor zo'n EUR 4 mio vuurwerk de lucht in. Ook op de radio in de camper horen we de afgelopen dagen niets anders dan over " the best Party in the World, New Year's Eve in Sydney Harbour". Het aftellen begint en dan gaat het los om 12 uur. Niet te geloven wat je hier ziet, het mooiste vuurwerk wat we ooit gezien hebben en waarschijnlijk ooit zullen zien. Van de brug wordt afgeschoten, maar ook vanaf pontons in het water. Dit is werkelijk onbeschrijflijk, de joelende 1,6 miljoen mensen maakt het allemaal nog bijzonderder. Wat is het fantastisch om dit op deze vakantie te mogen meemaken en wat een kroon op onze wereldreis. We wensen elkaar en Arvid en familie de allerbeste wensen en besluiten dat 2014 een spetterend jaar gaat worden. We drinken champagne in het appartement en gaan om ca. 1.30 uur weer weg om trachten samen met de 1,6 mio andere bezoekers om met het openbaar vervoer terug naar huis te komen. Alsof er een engel op onze schouders zit staat er direct een bus voor onze neus die ons linea directa terug brengt naar de campsite. Wat een geluk. Terug op de campsite bellen we met familie om de beste wensen over te brengen en spreken met wat buren, die allemaal al vanaf 14 uur ergens op een grasveld hebben gezeten in afwachting van de vuurwerkshow. Zij zijn gesloopt en wij proosten nog een keer op het feit hoeveel mazzel wij hebben gehad met deze toplocatie en een super gezellige avond. Arvid, onwijs bedankt!

1. Marijke.:
    4 januari 2014
    ook voor jullie een heel gelukkig nieuwjaar met alles wat wenselijk is! Wat wil je eigenlijk nog meer,dan dat wat je nu hebt??? Een prachtige afsluiting van oud naar nieuw houdt een belofte voor de toekomst in!!!! hartelijke groeten en een mooi vervolg,Marijke
  2. Merlijn:
    7 januari 2014
    Wow, wat een mooi verhaal! Geweldig wat jullie meemaken en hoe jullie het allemaal regelen daar. Geniet er nog van de laatste weken en we kunnen langzaam maar zeker gaan zeggen....tot snel :-)!! Xx