Mendoza en Argentijnse wijnen

17 oktober 2013 - Mendoza, Argentinië

We zitten in de bus naar Mendoza! Reizen met de bus is hier heel gebruikelijk en best luxe. Ruime leren stoelen die nagenoeg geheel plat kunnen. We kunnen dus, na de film Skyfall, heerlijk slapen. Bjorn ligt met oordoppen en blinddoek heerlijk te tukken, maar ik heb toch wat meer moeite de slaap te vatten mede door ervaringen met gestolen rugtassen in een ver verleden en het feit dat we best vaak stoppen...en aangezien er uiteraard niets wordt omgeroepen of in spaarzaam Spaans, ben ik maar half in slaap. Uiteindelijk na 14 uur Mendoza bereikt en we nemen een taxi naar ons hotel dat midden in Mendoza ligt. Na een middag rondlopen hebben we eigenlijk het idee dat we alles al gezien hebben, maar wat wil je als je net uit Buenos Aires komt....dit is meer een provinciestad. We zijn hier tenslotte voornamelijk voor de wijn (een terugkerend onderwerp merk ik nu). We lopen een bureau voor wijntours binnen en horen een prijs van 160 dollar aan voor een dag langs wat wijnhuizen. Best aan de prijs voor ons budget en nemen het in overweging. Uiterlijk 19 uur moeten we bevestigen en dus besluiten we her en der wat navraag te doen en komen uiteindelijk in gesprek met een man die een hostel runt en na wat onderhandelen voor 100 dollar ons morgen de hele dag rond wil leiden, inclusief het door ons zo gewilde huis Salentein in eigendom van de familie Pon uit Nederland. We worden de volgende dag om 9.30 uur opgehaald en krijgen vervolgens een fantastisch dag voorgeschoteld. Voor Bjorn is Salentein heel bijzonder aangezien hij in Nederland op het kasteel in Nijkerk is geweest via zijn werk en de Salentein wijnen op Schiphol heeft geïntroduceerd. We krijgen een rondleiding over het indrukwekkende terrein...hoe gaaf om hier te zijn. De gids vertelt ons met gepaste trots dat de wijnen van Salenteijn geschonken zijn tijdens de bruiloft van Maxima. In de kelder van het gebouw uit 2003 liggen alle wijnvaten in een soort kruisvormig atrium met in het midden een open plek waar toespraken gehouden worden en 2 keer per jaar een concert. De vraag of er iemand op de vleugel iets kan en wil spelen laat ik me geen twee keer zeggen en na de Ballade pour Adeline en applaus kan ik gerust zeggen dat ik heb opgetreden op Huis Salentijn in Valle de Uco! Hierna krijgen we uiteraard (daar is ie weer) een tasting van verschillende wijnen van het huis en we 'vallen' allebei met name voor de Sauvignon Blanc reserve. De lunch, ook inclusief, is fantastisch en voor ons gewoon een avondmaaltijd....maar dat vlees hier is werkelijk verrukkelijk, de wijnen zo nog beter. We laten het ons wel bevallen en lachen nog even om onze "budget" vakantie in deze compleet over de top omgeving.

We rijden door naar Manzano Historico om te zien waar generaal San Martin het Andesgebergte in trok om Argentinië en Chili verder te bevrijden van de bezetters in 1816. Het tweede wijnhuis dat we aandoen, O'Fournier, ligt vlak tegen de bergen aan en qua architectuur bijna bizar. Het uberstrakke gebouw met als achtergrond de indrukwekkende bergen is echt indrukwekkend. Het lijkt een beetje op een vliegtuig, maar het gebouw zit zo doordacht in elkaar! Men maakt gebruik van zwaartekracht en dus heeft men het gebouw wat hoger opgetrokken en zo'n 30 meter diep de grond in gebouwd. De druiven komen boven binnen, gaan in stalen vaten die beneden verder worden verwerkt en uiteindelijk wederom in de kelder in Frans eikenhouten vaten belanden. Ook hier is de tasting geen straf en wat fijn dat we een chauffeur hebben. Die brengt ons terug in Mendoza en laat daar ons de rest van de stad zien en geeft ons tips voor de volgende dag. Morgen wederom naar een hot spring hier in de buurt!

We nemen de volgende dag de locale bus naar de hot springs op ongeveer 1,5 uur rijden van Mendoza. In de bus een hoop schoolkinderen die dan ergens in het midden van de woestijn afgezet worden en wij vragen ons af waar deze kinderen wonen en hoe anders hun wereldbeeld zal zijn van wat wij gewend zijn. We komen aan bij de hot springs, midden in het Andes gebergte. De setting is schitterend en de baden zijn heerlijk warm en aangenaam. Het zonnetje doet lekker mee, dus we relaxen de hele dag heerlijk in de baden, in de zon en lunchen met een flesje wijn:-). Wat een leven op zo maar een donderdag. Na terugkomst in Mendoza zitten we op het terras voor het hotel en regelen een appartement in Santiago (lang leve Internet en booking.com), want de volgende dag staat de reis naar onze volgende bestemming op de planning.

1. Luna van dooren:
    20 oktober 2013
    Beste Bjorn en Paul,
    Van verbazing naar verbazing, van mooi naar mooier en van, inderdaad, wijn naar wijn. Prachtige belevenissen en het blijft leuk om het allemaal te lezen. Ga zo door en veel plezier.
    m.vr.gr.
    Mieke, Kim, Luna en Frank
  2. Frederike:
    22 oktober 2013
    Hou eens op over die lekkere wijnen...het water loopt me in de mond, ik word dorstig, ik wil drinken!!