Noosa en onderweg naar Brisbane

14 december 2013 - Noosa Heads, Australië

De volgende ochtend gaat de reis verder, maar niet zonder dat we vlakbij Rainbow Beach gaan kijken bij "Carlo sandblow" en de multicoloured dunes. De enorm hoge duinen hier hebben verschillende kleurschakeringen in de meest uiteen lopende kleuren. Om er te komen moeten we een kwartiertje lopen waarna we bovenop de duinen staan. Het is er echt bloedheet, dus moeten met de slippers over het zand lopen, anders verbranden je voeten (we zien grappig genoeg heel veel mensen die dit niet van te voren bedacht hebben, ze bieden ons zelfs geld voor onze slippers, haha). Wat een prachtig natuurfenomeen met al die kleuren en dan het geweldige uitzicht over het strand en de zee zo'n 120 meter lager.

We rijden verder naar Noosa, een zeer populaire kustplaats aan de "Sunshine Coast" en voor het eerst is onze campsite van keuze volgeboekt, dus moeten we een volgende nemen. We rijden naar Noosa Heads, het centrum zeg maar en dit is een beetje het Saint Tropez van deze kust. Prachtige huizen aan het water met een privé-strand en volop keuze aan luxe winkeltjes en restaurants. We lopen door Hastings Street, Paul koopt nieuwe slippers en keren terug naar de campsite. Daar eten we pasta en zitten binnen in ons campertje, want het is begonnen met regenen (so far voor de sunshine coast:). De volgende dag druppelt het nog steeds, dus we gooien onze plannen enigszins om en besluiten naar de Australian Zoo te gaan, de bekendste dierentuin van Australië, opgericht door Steve Irwin. Alle wilde dieren van Australië kan je hier in het echt bewonderen en dat begint met wel meer dan 10 verschillende soorten krokodillen. Verder gaan we naar een koala show, deze bescheiden zachte diertjes leven alleen in Australië en eten alleen eucalyptus, we lopen door een kangarootuin waar we deze maffe beesten ook nog kunnen voeren en aaien en zien de rest van alles wat er in Australië rondloopt, vliegt en soms gevaarlijk is. 's Middags gaan we nog naar een show waarbij de krokodillen gevoerd worden en het is toch wel spectaculair als zo'n machtig beest in 1 hap een hele kip naar binnen werkt en je de klap van z'n dichtslaande bek heel duidelijk kan horen. We hebben het redelijk drooggehouden en het was fantastisch om deze dierentuin te zien die zich echt specialiseert in Australische dieren.

Thank god dat de volgende dag de zon weer schijnt aan de Sunshine coast, dus we gaan naar het strand. Uiteraard hebben we weer een fantastisch mooi strand uitgezocht, Alexandria Bay, maar moeten we eerst weer een half uur door een National Park lopen om daar te komen. Het is bloedheet als we erheen lopen, maar onderweg zien we dolfijnen in de zee spelen (daar worden we iedere keer weer gelukkig van, zo gek dat die beesten daar echt in het wild wonen) en de verfrissende duik in het water maakt de wandeltocht helemaal goed. Wat een mooi en fijn strand weer en weer zijn het geen Zandvoort taferelen, maar zijn er slechts een handje vol mensen. We genieten van de zon, de zee, lezen een boekje, drinken een biertje, roken een sigaret, niet slecht voor zomaar weer een dag tijdens onze reis. Teruggekomen op de campsite staat er een Nederlands stel uit Amsterdam naast ons en we kletsen gezellig over Australië, geven ze wat tips over wat te doen en waarheen te gaan en kijken lachend toe hoe ze nog een beetje met de camper aan het stuntelen zijn. Wij zijn inmiddels natuurlijk helemaal gewend aan het leven in deze minibus en weten precies hoe je wat het makkelijkst kunt doen. Ondanks dat Paul mij een beetje heeft uitgelachen toen ik inkopen ging doen om het leven iets makkelijker te maken (lees een waterkoker, ventilator, extra buitenlamp, de uit Europa geïmporteerde kristallen wijnglazen) maken we iedere dag gebruik van deze voorwerpen en maakt het ons leven hier een stuk makkelijker.

We krijgen overigens vaak de vraag of het zo met z'n tweeën wel bevalt, je zit immers 24 uur per dag met elkaar "opgescheept". Ik heb goed nieuws, dat bevalt prima. Het scheelt natuurlijk enorm dat we iedere dag alleen maar beslissingen moeten gaan maken over welke leuke dingen we vandaag weer gaan doen. Uiteraard zijn er wel eens kleine irritaties, maar dat gaat niet verder dan bv. dat je niet met z'n tweeën in de camper bezig kan zijn (echt te klein) en uiteraard over of we ergens nu links of rechts moeten afslaan, maar dat klinkt vermoed ik ieder stel wel bekend in de oren :).

De volgende dag rijden we langs de kust van de Sunshine Coast op het gemakje door richting Brisbane, de derde grootste stad van Australië. We hebben een campsite geboekt dicht bij het centrum en besluiten eerst het centrum in te rijden alvorens naar de campsite te gaan. We gaan naar de " Southbank", een soort groot Vondelpark aan de rivier met een artificieel strand cq. zwembad van ik denk zo'n 250 meter lang waar de Brissies hun weekend aan het vieren zijn. Dat is te merken, het ziet er zwart van de mensen in het zwembad en op de terrasjes. We lopen een rondje over deze rivieroever en nemen vervolgens een duik in het zwembad. Het is fijn om weer eens in een echt grote stad te zijn, de laatste keer was in Santiago de Chile en dat is toch al weer zo'n 1,5 maand geleden (dan tel ik de steden in Nieuw-Zeeland even niet mee, die geven toch niet echt het Metropool gevoel). Aangekomen op de campsite maken we weer een verrukkelijke maaltijd en zijn klaar om morgen de rest van Brisbane te ontdekken.

1. Marijke.:
    16 december 2013
    de ketting van Paul hangt .weer om. Is een vertrouwd beeld en hoort volgens mij echt bij zonzeestrandwaterwijn.Mijn gevoel zegt ook dat het meer moet zijn dan dat!!!Wat is het toch fijn dat je alleen maar hoeft te beslissen over de goede dingen des levens! Ga zo door!!!!