Sydney: Manly, Sydney Opera House en Watson Bay

29 december 2013 - Manly, Australië

Aangezien we gisteren pas om 02.30 uur thuis waren, slapen we de volgende ochtend een beetje uit. We besluiten om naar Manly te gaan vanaf Circular Quay (centrum Sydney) waar alle ferry's vertrekken. Manly ligt op een half uur varen richting het Noord-Oosten en heeft als enige 'wijk' van Sydney een strand aan de oceaan. Het is eigenlijk een stadje op zich, maar als zoveel stadjes, dorpjes en gehuchten zijn ze uiteindelijk onder Sydney gaan vallen. Bijkomend voordeel is dat we met de boot gaan en dus hebben we prachtig uitzicht op de vele baaien die de haven van Sydney rijk is. De zon schijnt ook weer uitbundig en maakt mij weer blij, want als we de haven verlaten passeren we eerst het Opera House en de Harbor Bridge, maar nu kan ik foto's maken met blauwe luchten op de achtergrond ipv grijs. Verderop in de baai zie je in de verte de rotspartijen die de baai afbakenen en na 30 minuten bereiken we Manly. Veel mensen uit de stad komen hier een dagje naar toe en aangezien het zondag is stappen we samen met zo'n 498 andere mensen van boord. En dan te bedenken dat de boot 3 keer per uur gaat. Het is hier dus lekker druk en we lopen met de massa mee door de hoofdstraat die naar het strand leidt. Op het strand een zeer relaxte sfeer met veel locals en veel bodyboaders die proberen de golven te bedwingen. We lopen langs het strand naar de punt waarlangs een 'boardwalk' loopt. Op de rosten staan schitterende huizen met dito uitzicht en we dromen een beetje weg hoe het zou zijn om daar te wonen. Op de terugweg naar de boot doen we nog een hotel met dakterras aan voor een flesje wijn en varen vervolgens terug naar Sydney.

Voor de avond staat namelijk een concert in de Opera House op het programma. Dit is toch wel een een van de meest iconische gebouwen ter wereld en voor ons een must om hier een concert bij te wonen. De kaarten zijn duur en we zitten aan de zijkant van de zaal, maar dit mag de pret niet deren. We kleden ons om in het toilet van het gebouw aangezien hen en terug gaan meer dan drie uur kost. In onze 'meest' nette kleding betreden we het fantastische gebouw. Echt magisch hoe een ontwerp van een muziektempel zo'n stempel kan drukken op het aanzien en imago van een stad. Het concert (Not New Years Eve) wordt gegeven door het Australisch Philharmonisch Orkest samen met een aantal gastoptredens en is schitterend (waaronder James Morrisson, een absolute god in de muziekwereld), maar alleen al in de zaal zitten en het meemaken is een geweldige ervaring. Na populair klassiek, musicals ballads en en wat Australische evergreens lopen we naar buiten naar de Opera bar waar we met Arvid hebben afgesproken. Arvid is een jaargenoot van Nyenrode van mij (Bjorn) en woont al een aantal jaar in Sydney. Via Facebook zijn we in Sydney weer in contact gekomen en hebben dus afgesproken om een biertje te drinken. We praten gezellig bij onder het genot van een biertje, het fantastische uitzicht op de haven, de Harbour Bridge en het Opera House. We zullen Arvid met Oud en Nieuw ook weer zien, want hij heeft ons uitgenodigd om deze avond samen met zijn ouders en een bezoekende vriendin te vieren. Wat een topavond. Ons rest ons daarna nog de lange terugreis naar de campsite. Moe, maar voldaan gaan we slapen in ons campertje.

De volgende dag gaan we naar Watson's Bay, een baai bij de ingang van de haven van Sydney met dus een prachtig uitzicht op de skyline van Sydney. We waren al gewaarschuwd door Claudia voor de prachtige huizen van de rich and famous hier en dat klopt. We gaan met onze camper erheen en na wat moeite te hebben met een parkeerplek zoeken (het is hier zomervakantie) maken we een mooie toeristische wandeling over de kliffen die hoog boven de zee uitsteken. Het is prachtig hier. We lopen door de Watson's Bay met een aantal hippe, maar toch ook chique barretjes en restaurants naar de Camp Cove Bay en vervolgens naar de baai nabij South End, het echte einde van de haven en baai van Sydney. We liggen heerlijk op het strand, het water is wat fris, maar zijn blij eindelijk weer eens op een strand te liggen waar het relatief druk is. Rustig genoeg voor een lekker plekje voor jezelf, maar druk genoeg om heerlijk mensen te kijken en af en toe een praatje te maken. We zijn eigenlijk al onderweg naar huis als we langs een superhitte strandtent komen in Watson's Bay en we kunnen het niet laten om hier nog even een drankje te doen. De hele tent is afgeladen vol met vooral Australiërs die hier op vakantie zijn of vanwege de oud en nieuw viering in Sydney zijn en zoals we gewend zijn van de Ozzies is het makkelijk om een gesprek aan te knopen. We praten met een vriendengroep uit Brisbane die hier vakantie vieren. Het woord Amsterdam gooit in heel Australië hoge ogen, mensen denken daadwerkelijk dat iedereen zwaar aan de drugs zit en iedere dag naar de hoeren gaat. We laten ze maar een beetje in de waan, waarom vertellen dat wij ook gewoon iedere dag gaan werken en moeten dealen met alle regen, wind, parkeervergunningen, economische crisis en dat soort zaken. Wij en zij zijn tenslotte op vakantie.. Iedereen maakt prachtige foto's van de zonsondergang boven de skyline van Sydney en er wordt uitbundig gedronken en gefeest. De zomer wordt hier gevierd en wij zijn oh zo blij om daarvan onderdeel uit te maken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl