Sydney: Boxing day en Bondi Beach

27 december 2013 - Sydney, Australië

Tweede Kerstdag voor Nederland...hier noemen ze het Boxing day. Het weer is omgeslagen en de zon schijnt weer volop. We hadden even het idee gehad om met de camper naar de stad te gaan, maar gelukkig niet gedaan want bij aankomst met de trein puilt de stad uit van de mensen of beter gezegd...koopjesjagers! We ontvluchten het directe centrum en verkennen de wijk King's Cross, 'bekend' om haar Coca Cola-billboard a la LA, maar de wijk is een beetje plat met veel 'adultshops' en dat soort zaken. Snel door naar Paddington op aanraden van Bjorn z'n oude coach die hier inmiddels naar toe is geëmigreerd. Super leuke wijk die een beetje aan Amsterdam Oud-Zuid doet denken. Beetje chique, op een heuvel met uitzicht op de stad en rustige straten met leuke tentjes. We strijken neer bij Gusto op het terras voor de lunch en genieten van de passanten die langskomen. De meesten in kaki-broek met blauwwitte trui, dus inderdaad...Oud-Zuid. Daarna keren we via Darlinghurst terug naar Taylor Square waar we op ons inmiddels favoriete terras een flesje wijn bestellen om wederom naar de langskomende mensen te kijken. Dit is zeg maar de gay-wijk van Sydney en is vergeven van kroegen en barretjes. In een van de tenten hangen we aan de bar en doen door bier te bestellen mee met een of andere bingo waarmee we ook nog een prijs winnen. Het kan weer eens niet op.

De volgende dag doen we rustig aan op de camping en gaan we rond 14 uur van 'huis' om naar Bondi beach te gaan. Daar hebben we met Claudia, coach geweest van Bjorn, afgesproken. Bondi is een van de meest gewilde plekken van Sydney en heeft een immens populaire strandtent...namelijk de Iceberg Swimclub bar. Hier hebben we afgesproken om te borrelen en het is inderdaad iconisch. Strak gebouw, strakke mensen, fantastisch zwembad grenzend aan zee en uitzicht op het schitterende strand dat voor de verandering eens druk bevolkt is. Claudia is een leuke en onderhoudende vrouw met lef die de stap heeft gemaakt om haar dromen waar te maken. Heerlijk en gezellig om mee te praten. We gaan samen uit eten bij de Italiaan om de hoek en sluiten af met een ijsje bij haar favoriete ijssalon. We komen hier zeker nog terug voor de wandeling langs de kustlijn met uitzicht op Bondi!

Bij thuiskomst zijn we druk met het regelen van een verder verblijf in Sydney en als dat lukt...waar Oud en Nieuw te vieren. Rondom het Sydney Opera House zijn de prijzen voor een kaartje belachelijk duur. Om er alleen al te staan kost het je zo'n 340 dollar en met diner gaat het naar 550 dollar. Wellicht de afgelopen tijd weinig gehoord over het budget, maar dat past toch echt niet. In de stad hebben we de vele plekken bekeken vanwaar je het vuurwerk kan bekijken, maar die worden allemaal afgesloten en 'gemanaged'...dat wil zeggen...vol is vol en drank meenemen is niet toegestaan. En dan komt het geschenk uit de hemel. Via Facebook heeft Bjorn contact met Arvid (oud-studiegenoot) die hier in Sydney woont en werkt en hij heeft kaartjes voor het dakterras van de Blue Point tower....een woontoren die op 300 meter van de Harbor Bridge ligt. We 'googlen' het en krijgen al kippenvel als we de filmpjes op YouTube bekijken. Hier gaan we Oud en Nieuw vieren. Wat gaat dat fantastisch worden...