Sydney

25 december 2013 - Sydney, Australië

Het leven in en met een camper in Australië betekent ook kilometers maken. De volgende dag staan we dus bijtijds op om onze reis naar Sydney te maken, zo'n 800 km verderop en naar het Zuiden. We besluiten geen toeristische tussenstops te maken, maar in 1 keer deze reis te maken, alleen wisselen om te roken, drinken, naar het toilet te gaan en te wisselen van chauffeur. De reis verloopt voorspoedig (let wel, maximale snelheid hier 80 of 100 km per uur en de snelweg loopt gewoon door alle dorpen en steden tussendoor, dus daar is het 50 of 60 km/uur). En dan opeens ligt de metropool Sydney voor je, niet de hoofdstad van Australie (dat is Canberra), maar wel de grootste stad van Australie met ruim 3,5 mio inwoners, een prachtige haven en wellicht een van de meest iconische steden ter wereld. Onze campsite ligt ca. 35 km van het centrum van Sydney. Dat is jammer, dit is voor het eerst dat we echt buiten de stad zitten en we zijn de komende dagen dan ook ruim 1,5 uur enkele reis onderweg om in de stad te komen. Maar niets geklaagd, dit blijkt de reis iedere dag meer dan waard. Daarbij komt nog een voordeel, dat we op deze camping tot de "elite" behoren die een privé badkamer hebben, niet zozeer omdat we dat zo graag wilden, maar omdat dit het enige was dat beschikbaar was. Heel gek, we slapen zelf in een omgebouwd bestelbusje, maar daarnaast staat wel een stenen huisje met onze eigen toilet, douche en wastafel. Enfin, we genieten deze week van het feit, dat we onze toilettas gewoon in de badkamer kunnen laten staan, onze campingstoelen binnen kunnen zetten als we weggaan en als je 's nachts moet plassen, dat dat een stuk makkelijker gaat ;)De volgende dag nemen we de camper naar het treinstation en reizen vervolgens verder per trein naar het centrum van Sydney, de Sydney harbour. En deze haven is niet zomaar iets. Hij is gigantisch groot en ooit door James Cook en kornuiten omschreven als de best ontdekte haven ooit. Vele mooie baaien, uiteraard het iconische Sydney Opera House en de Harbour Bridge, met daarachter gelegen de wolkenkrabbers van het zakelijk hart van Sydney. We zijn bevoorrecht dat we al in vele grote steden ter wereld zijn geweest, maar Sydney is echt uniek, wat een schoonheid. En dat het zonnetje hier veel schijnt is natuurlijk meer dan meegenomen. We verkennen de haven en gaan later de stad in richting Taylor Square, meer het uitgaansgebied van Sydney. We zitten heerlijk op terras en moeten even wennen aan de hordes mensen hier op straat, iets dat we in zowel Frans Polynesië, Nieuw Zeeland en Australië niet meer gezien hebben. De volgende dag reizen we weer naar de haven van Sydney en verkennen allereerst de "Rocks" van Sydney, het oudste gedeelte van Sydney, eigenlijk onder de Harbour Bridge, van waaruit vroeger de zeehandel bedreven werd. Voor Australische begrippen is dit echt oud (ruim 200 jaar) en ondanks dat het erg toeristisch is zie je hier de oude pakhuizen (bijna zoals in Amsterdam) en kan je je een goed beeld vormen van hoe het hier vroeger aan toe ging. De drukte lijkt in Sydney iedere dag toe te nemen in aanloop naar de oud en nieuw viering. Sydney is de eerste stad ter wereld die oud en nieuw viert met het wereldbekende vuurwerk vanaf de Harbour Bridge, volgens Ozzies (Australiërs) het grootste feest ter wereld. We gaan weer het centrum in en bezoeken o.a. het Queen Victoria gebouw, een prachtig oud gebouw omgebouwd tot winkelcentrum. Daarnaast gaan we naar Darling Harbour, eveneens een baai in de haven en puffen even uit op een terras onder het genot van een (ok, misschien twee :)) glaasjes Australische champagne. Moe van al het lopen, maar voldaan, keren we terug naar de rust van de campsite, waar we de eerder gekochte reuze gamba's bbq-en om te vieren dat het kerstavond is. Het weer is redelijk omgeslagen. Toen we aankwamen was het ontzettend warm met 36 graden en nu is het een stuk frisser, waait het en dreigen er buien. De volgende dag is het 1e kerst en we worden wakker door het getik van de regen op het dak van onze camper. Heerlijk excuus om nog een uurtje te blijven liggen, dus dat doen we dan ook. Als we eenmaal opstaan en de lucht goed bekijken lijkt het erop alsof het de hele dag zal blijven regenen (en dat blijkt later ook het geval). Dat is even wennen, dat hebben we sinds het begin van onze reis half september nog niet gehad. Maar goed, dit is wel een mooi excuus om een keer een dag helemaal niets te doen (alles is nl. gesloten) en we blijven de hele dag op in de camper. We doen ons tegoed aan alle hapjes en drank die we gekocht hebben en spelen bijna de hele dag potjes yahtzee op de iPad. We hebben niet echt het kerstgevoel, maar hebben wel een hele relaxte dag en avond. Geen familie, vrienden, cadeaus, luxe maaltijden (we hebben pasta gegeten, haha) om ons heen of de jaarlijkse ski-vakantie met de familie van Driessche, maar toch heerlijk genoten.

1. Thea Dekker:
    30 december 2013
    Lieve Paul en Bjorn.

Wat een geweldige reis , heb het met grote belangstelling gevolgd.
    In wens jullie een fijne voortzetting hiervan en vooral een heel
    gelukkig 2014.

Lieve groet ,Thea Dekker.