Tongariro

17 november 2013 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Tongariro national park en Whanganui.

We slapen een klein beetje uit, omdat we de ochtend toch hier bij Lake Taupo door willen brengen. Het weer is nog steeds top, dus we ontbijten buiten met een kopje koffie. Na een rondje 'wat-zullen-we-doen' komen we uit op zeilen, dus op naar het dichtstbijzijnde verhuurbedrijf. De bootjes zijn echter zo klein dat met 3 man erop niet lukt, dus besluiten we na een blik op het prachtige meer om door te rijden naar Tongariro. Nienke heeft inmiddels ook haar eerste kilometers aan het stuur van de campervan achter de rug en rijdt het ding alsof ze nooit anders heeft gedaan. Het reizen met de camper is al heerlijk, maar met de steeds wisselende landschappen van Nieuw-Zeeland op de achtergrond een waar feestje.

We besluiten door te rijden naar Tongariro National Park. De weg hierheen gaat volledig langs het Lake Taupo en biedt adembenemende uitzichten over het meer en de omgeving. We stoppen bij een "scenic lookout" en genieten van al dit moois. Eenmaal aan de klim begonnen naar het National Park stoppen we nog 1 keer om ook het uitzicht van bovenaf te bewonderen. Het Tongariro National Park is een Unesco Park en bekend vanwege zijn 3 prachtige vulkanen, in de winter kan je hier ook skiën trouwens. De vulkanen zijn naar het schijnt nog steeds actief, zo zien we aan de rook die uit de kraters komt. Aangekomen in het dorpje Whakapapa Village bekijken we bij het informatiepunt wat we hier kunnen doen en komen uit bij een hike van 2 uur naar de Taranaki falls. We lopen afwisselend door een landschap van een soort heide of steppe en subtropische bossen. Als beloning is daar de waterval en het is wederom adembenemend mooi, zoals we iedere dag wel een aantal momenten hebben in Nieuw-Zeeland. Na een rondje foto's lopen we snel terug naar het beginpunt, want wij moeten verder.....

We hebben nog een klein stressmomentje omdat de diesel van onze "truck" bijna leeg is en er hier niet, zoals wij gewend zijn, om de 20 km een benzinestation is. Gelukkig komen we zonder haperingen aan bij een benzinestation en laden de truck weer vol. We kunnen weer 500 km vooruit. Onze bestemming voor vandaag is Whanganui, een plaatsje aan de Westkust van het Noordereiland. Doorrijden zit er op dit stuk niet in... de weg slingert zich door bijna Oostenrijkse berglandschappen met schapen, koeien, kleine boerderijen, maar dit met een variëteit aan kleuren groen die we in Europe niet kennen. Juist, er zijn weer heel wat ooh....en aah... momenten gevallen tijdens deze reis.

Eenmaal aangekomen bij onze campsite aan de kust blijkt de eigenaresse Nederlandse ouders te hebben en worden we allerhartelijkst ontvangen. Als we uitleggen dat we geen wijn meer hebben is ze ook nog eens bereid om ons 2 van haar eigen flessen wijn te verkopen, dat is gastvrijheid die wij zeker kunnen waarderen:). We hebben vanaf onze plaats uitzicht op zee en Nien moet en zal zwemmen, dus ook al is de zon bijna onder gaan we naar het strand. Het water is ijskoud, maar Paul en Nien nemen dapper een duik, ik blijf achter op het vulkaanzwarte strand met als excuus dat er toch ook iemand foto's moet maken en op de spullen moet passen, gelukkig maar. De kust is hier ook weer adembenemend. Machtige afgeslepen rotspartijen en zwart lavazand met een ondergaande zon op de achtergrond...

Weer een dag voorbij die wellicht druk lijkt, maar we krijgen energie van al het moois om ons heen en het rijden hier is onderdeel van het genieten met na iedere bocht weer een traktatie op nieuw moois.....