Twee dagen San Francisco

25 september 2013 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Nadat we gisteren al best wat van San Francisco hebben gezien gaan we nu echt los. Eerst nog even van hotel wisselen, maar dat hebben we in een uurtje geregeld. Aangezien we in New York al een keer een bike-tour hebben hebben gedaan moet dat ook zeker hier gebeuren. We huren twee fietsen en maken een combinatieroute van drie parken en de Golden Gate Bridge.... een tocht van zo'n 35 kilometer. Moet kunnen toch? Alleen die verdomde heuvels...na twee keer steil omhoog liggen we al op apegapen. Maar het is zo fantastisch om een stad per fiets te verkennen, dus we zetten uiteraard door. We komen in Alamo Square en dat is werkelijk een schitterende wijk met statige houten huizen in prachtige kleuren. Vervolgens door het Golden Gate Park. Waanzinnig groot en bijna subtropisch aangelegd. Central Park is er bijna niets bij. Stoppen even bij de Hollandse molen die aan het eind het park bij Ocean Beach staat. Fietsen vervolgens door Lincoln Park en Presidio Park. Klinkt allemaal heel makkelijk, maar echt heel veel en steil moeten klimmen. Maar je ziet steeds in de verte het ultieme doel....die oranje/rode brug die steeds dichterbij komt. De fietstocht erover is fantastisch....wat een gevoel, wat een hoogte, wat een wind en wat een uitzicht! Als we aan de overkant zijn besluiten we om er nog een keer overheen te fietsen in plaatst van de ferry te nemen. Terug is eigenlijk nog mooier, omdat je dan constant uitzicht op San Francisco hebt. We fietsen verder langs de noordkant van de stad naar Fishermen's Warfs en crashen op een terras na de vele inspanningen. Bij terugkomst in het hotel relaxen we nog wat en probeer ik tot 4 keer toe een reisverhaal met foto's up te loaden, maar zonder resultaat. 's Avonds bij de Italiaan gegeten en zijn allebei rozig van de dag en het eten, dus duiken het mandje in.

De volgende dag nog twee klassiekers! We beginnen met de befaamde Cable Car. Aangezien deze voor ons hotel stopt beginnen we hiermee. Het lijkt wat suf, maar we voelen ons allebei geweldig om in dit ding te zitten. We rijden ermee de heuvel op en weer af om uiteindelijk bij de Ferrybuilding uit te stappen om verder te gaan met de tram. Ook alle trams dateren nog uit een ver verleden, dus alleen maar klassieker die hier rondrijden. We stappen uit bij Pier 33 om de ferry te nemen naar de rots....beter bekend als 'Alcatraz'. De boottocht is heerlijk bij weer een dag zon en blauwe lucht. De audiotour in de gevangenis is indrukwekkend en het verbaasd ons dat de gevangenis al 40 jaar geleden gesloten is. De cel van waaruit in 1962 drie nooit teruggekeerde gevangenen zijn ontsnapt (compleet met de open gegraven ventilatierooster) is cool om te zien en maakt dat ik de film 'Escape from Alcatraz" met Clint Eastwood weer eens moet kijken. We keren terug naar het vaste land en gaan naar de wijk Castro...zeg maar 'onze wijk'. Veel regenboogvlaggen, kroegen, restaurants en gezelligheid. We eten bij Mediterrane wat werkelijk top is. Lekkerste eten tot nu toe. Daarna duiken we het nachtleven in en doen een veelheid aan kroegen aan. Liggen uiteindelijk om 03.00 uur in bed en hebben San Francisco in al haar veelzijdigheid kunnen ontdekken en ervaren...wat een gave en relaxte stad is dit! Morgen staat de HIghway number 1 op het programma....weer zo'n fantastisch avontuur.

1. Laura:
    27 september 2013
    Mooie verhalen Paul & Bjorn! Super om te lezen!
  2. Sjoerd Blom:
    28 september 2013
    Mannen mooi dat het jullie is bevallen in SF, een heerlijke stad in alle opzichten: omgeving, weer, eten en drinken, relaxedheid etc. Geniet ervan!